500px vk tumblr gift phone play angle-left angle-right angle-up angle-down twitter heart envelop tag star facebook feed close checkmark menu instagram googleplus pinterest search skype dribbble users certificate expand linkedin map-pin-fill pen-alt-fill youtube flickr clock bag

Gå derfor ut

Personlig tror jeg at vi er kommet inn i misjonens gullalder. Aldri har det vært så enkelt for små trossamfunn å få det glade budskapet ut til store målgrupper.


(Innlegget ble publisert i Vårt Land mandag 22. januar 2018)

Fram til begynnelsen av 1990-tallet var det få i vår menighet som hadde TV. Radio var det nok en del som hadde, uten å snakke så høyt om det.

Heldigvis var det ikke alle som hadde denne skepsisen til moderne teknologi. En tysker med sterkt misjonsengasjement drev i mange år egen radiokanal mot Øst-Europa. Det var forbausende effektivt. Tyskeren forsto hvordan teknologi kunne utnyttes til å nå ut med noe godt. Mange av våre lokalmenigheter i den delen av verden har en opprinnelse som er knyttet til disse radiosendingene.

En ny tid

I Brunstad Christian Church (BCC) ble det i 90-årene tatt et oppgjør med fokuset på ytre rammer og konformitet som hadde fått utviklet seg mange steder. I stedet for å la seg skremme av alt det negative teknologi kunne brukes til, begynte kreative medlemmer å tenke på hvordan den kunne brukes til noe godt.

Resultatene kom raskt. Allerede før årtusenskiftet sendte vi satellitt-TV fra internasjonale konferanser, basert på en ny teknologi som svært få hadde tatt i bruk på den tiden. I 2011 startet vi egen TV-kanal som ikke bare har innhold fra stevner og konferanser, men som også sender konkurranseshow, underholdning, barne-TV, kristne temaprogram og mye annet.

Menighetens misjonsplattformer besøkes daglig av mange tusen interesserte. BCC-medlemmene har enkel tilgang til litteraturarkiv helt tilbake til 1912 og mediearkiv fra stevner helt tilbake til 1950-tallet. Digitale verktøy har gjort BCC i stand til å kjøre en verdensomspennende idédugnad der store mengder innspill nå systematiseres, analyseres og brukes som underlag for videre utvikling av menighetsliv og arrangement.

Det som for 15 år siden var nærmest utenkelig for en menighet å klare, kan i dag ordnes raskt og enkelt av en håndfull kreative og teknologiinteresserte medlemmer.

Muligheter

På noen måter kan vi si at BCC er kommet langt. Men egentlig mener jeg at vi ikke har noen grunn til å slå oss på brystet. Sammenligner vi oss med bedrifter og organisasjoner som virkelig er gode på å utnytte mulighetene til å komme ut med sitt budskap, har vi bare begynt å skrape i overflaten.

Med tanke på Jesu misjonsbefaling, «Gå derfor ut… !», er det synd at vi ikke er kommet lengre. Jeg tror ikke dette gjelder bare oss. Generelt har jeg inntrykk av at det er forholdsvis få innenfor kristenheten som skjønner å utnytte de mulighetene som er tilgjengelig for mennesker med pågangsmot og evne til nytenkning.

De gode eksemplene på hva som er mulig med forholdsvis enkle midler finnes så absolutt. Vi har den amerikanske menigheten som for ti år siden lanserte bibel-appen YouVersion, som i dag er installert av nærmere 300 millioner brukere. Vi har ildsjelene i The Bible Project som for et par år siden begynte å spre enkle videoklipp med bibelske tema på sosiale medier, og som raskt fikk millioner av seere.

Jeg er ingen teknolog, men mitt inntrykk er at det ofte ikke handler om å pøse på med ressurser. Heller handler det om å skjønne egenarten i de nye mediene, og forstå dynamikken blant brukerne. Det betyr gjerne at yngre krefter må slippe til og gis tillit, kanskje med prosjekter som den eldre og mer veletablerte garde ikke skjønner så mye av.

Gullalder

Personlig tror jeg at vi er kommet inn i misjonens gullalder. Aldri har det vært så enkelt for små trossamfunn å få det glade budskapet ut til store målgrupper. Aldri har det vært så enkelt å kommunisere og holde forbindelse med søkende sjeler. Det bør vi ta inn over oss.

Om denne gullalderen vil bli langvarig er ikke jeg i stand til å vurdere. Det er ikke så vanskelig å se at kontroll over den infrastrukturen som alle benytter gir en enorm makt. Enkel og rimelig tilgang til de populære plattformene er ingen selvsagt rettighet.

Kanskje vil det om ti år være enklere og billigere enn noen gang å «gå ut til alle folkeslag». Men det er heller ikke umulig at det vil være adskillig vanskeligere og dyrere. Derfor bør vi arbeide med å få mest mulig ut av nåtiden. Er det på tide med en teknologivekkelse?

×