500px vk tumblr gift phone play angle-left angle-right angle-up angle-down twitter heart envelop tag star facebook feed close checkmark menu instagram googleplus pinterest search skype dribbble users certificate expand linkedin map-pin-fill pen-alt-fill youtube flickr clock bag

Opp av køya!

Kombinasjonen av lys våkne små energibunter og morgentrøtte foreldre kan sette enhver familieidyll på en ganske seriøs prøve. Spesielt hvis de voksne lot selskapelighetene gå inn i de små timer kvelden før. Det er derfor ikke få familier som er takknemlige for Brunstad TVs tilbud til barna under BCCs sommerkonferanser: morgenprogrammet «Opp av køya!»


Inspirasjon fra The Muppet Show

Barneprogrammet sendes ut til alle hyttene og leilighetene på konferanseanlegget. Her flokker gjerne barna seg foran TV-en imens foreldrene gnir søvnen ut av øynene eller forsøker å få enda noen minutter slumring før dagen begynner for alvor.

– Inspirasjonen kommer fra The Muppet Show, sier Ida Leth. Hun er en av de som kom opp med idéen til programmet for ganske nøyaktig 10 år siden. – Vi hadde vært i Bergen på en workshop som gav mange gode idéer og tanker, men vi følte ikke at vi hadde funnet formen på hvordan vi kunne knytte dette sammen i en sending for barn. I bilen på veien hjem kom plutselig idéen om å lage et barneunivers med en kombinasjon av dukker og mennesker. Der og da skjønte vi at dette var fantastisk, og hele prosjektet fikk plutselig en helt annen dimensjon. Vi kunne leke oss på en måte som er vanskelig med bare mennesker. Flere av oss var fan av Muppet Show, og det har nok satt sine spor, smiler hun.

Øystein og Ida Leth er to av idehaverne og skaperne bak TV-programmet.
Øystein og Ida Leth er to av idehaverne og skaperne bak TV-programmet.

Hennes mann, Øystein, nikker. Han har sammen med Ida vært en av drivkreftene i programmet helt siden da. – Dette var i begynnelsen av mai, i juni hadde vi fått tak i dukker, og vi jobbet på spreng med kulisser og planlegging for å bli klar til stevnet i begynnelsen av juli. Episodene redigerte vi om natta før de skulle vises, så du kan nok si at vi hadde ikke mye margin, sier Øystein.

Laget eget univers

Den engasjerte gjengen bak programmet laget et lite univers som kretser rundt hovedfigurene, hundene Stig og Ståle. Med seg som kontrast har de den bergenske måken Måki, og ungdommen Fredrik. Stig og Ståle er glade, snille, positive og elsker barn. De er unike på å skape begeistring for sommeren, for Brunstad, for stevnet og for alt de opplever. Måki er uforskammet, brautende, selvgod, og har gjerne et helt annet syn på sakene. Likevel har han et hjerte av gull helt nede på bunnen. – Måki gav oss muligheter både til å ha en kontrast og til en helt annen innfallsvinkel på enkelte ting, sier Øystein. – Det kan bli kjedelig med bare det positive og entusiastiske fra Stig og Ståle. Å få inn en selvgod viktigper som ikke er bundet av behovet for å være populær kan være veldig frigjørende. Men vi har fått noen tilbakemeldinger fra bergensere som tar det litt personlig at han snakker bergensk, ler han.

Fredrik fra TV-serien, med Stig, Ståle og Måki.
Fredrik med Stig, Ståle og Måki.

Inn i dette dukkeuniverset har de altså puttet et levende menneske. – Det at vi har satt et menneske inn i dukkenes verden har gjort dukkene levende, sier Øystein. – Vi forsøkte et show med bare dukker, men det fungerte rett og slett ikke.

10-års jubileum

Programmet feirer altså 10 år denne sommeren, og ifølge Ida og Øystein vil dette ikke gå ubemerket hen. – Vi har laget en episode der de feirer noe drabelig, sier Ida. – I tillegg blir det en episode med tilbakeblikk og høydepunkter fra de 9 tidligere sesongene.

Brunstad TV har på sin Youtube-kanal lagt ut en trailer for årets programserie. Denne kan du se i klippet under.

https://www.youtube.com/watch?v=UReauZhjbbI

«Opp av køya!» er først og fremst et barneprogram. – Vi ønsket å skape et engasjerende og morsomt program for barna, og det er dette som har vært vårt hovedmål hele tiden sier Ida. – Men vi bruker også dukkene og deres univers til å formidle sunne, hverdagslige holdninger og god moral uten å bli forkynnende. Den oppmerksomheten vi har fått fra barna har gitt oss en veldig fin mulighet til å arbeide med det å være hjelpsomme mot hverandre, ta hensyn når mange er samlet og lignende temaer. For mange barn kan det for eksempel være vanskelig å forstå at noen kan føle seg ensomme på et sted med så mange mennesker, og slike problemstillinger har vi da en kjempemulighet til å få tatt opp på en måte som barn skjønner.

Programmet har også blitt en god hjelp i arbeidet med sikkerhet og orden på konferansene. – En voksen person kan gå på talerstolen utallige ganger og opplyse om at det ikke er lov å bruke rulleskøyter i salen, men det er vanskelig for barna å skjønne hvorfor, det glir rett og slett ikke inn, sier Øystein. – Når vi lager en historie der Stig og Ståle erfarer nettopp hvorfor rulleskøyter i en sal med mange mennesker ikke er så lurt har det en helt annen effekt. Slik kan vi få fram saker som er viktige for sikkerhet og orden på en positiv og engasjerende måte, uten at barna opplever det strengt og formanende. På områder som for eksempel badevett, trafikk, hygiene og lignende har vi hatt stor nytte av dette.

Det er likevel ikke den oppdragende effekten som er hovedfokus i programmet. – Vi ønsker først og fremst å lage noe som gleder, engasjerer og begeistrer barna, sier Øystein. – At vi også kan bruke programmet til å arbeide med gode holdninger er egentlig bare en fin bonus.

Blir ikke eldre

Hovedfigurene, Stig og Ståle, er fem år og blir ikke eldre selv om de har bursdag hver sommer. – Som femåring er verden fantastisk og ubegripelig, smiler han. – Samtidig begynner et barn i den alderen å gjøre seg sine første erfaringer om at handlinger får konsekvenser. De er barnslige nok til å være fryktløse, kaster seg gjerne ut i alt mulig og setter i gang mye spennende. Det gir oss enormt mange muligheter til å være kreative i vår historiefortelling, og det gir oss i tillegg mulighet til å vise noen konsekvenser som kan være nyttige å få fram.

Fredrik og Ståle pugger replikker.
Fredrik og Ståle pugger replikker.

Den definerte målgruppen er barn i alderen rundt 10 år. Det har likevel vist seg at fanbasen for programmet spenner langt videre. – Jeg tror vi har klart å skape noe som har flere nivåer eller lag, slik at det appellerer til ganske mange, sier Ida. – De spektakulære bevegelsene, den enorme latteren og de visuelt spennende kulissene fenger hos de minste. For hovedmålgruppen har vi en historie som er spennende og som de ofte kjenner seg igjen i som barn. Og for de mer voksne putter vi gjerne inn et dobbeltbudskap her og der, mellom linjene driver vi gjerne med litt selvironi eller har det morsomt med ting som er dagsaktuelt. Dukker kan si ting som mennesker aldri ville sluppet unna med, ler hun.

De første årene skrev Ida, Øystein og Espen Larsen som spiller «Ståle», manus til 14 episoder hver sommer, ofte opp mot 200 sider. De siste årene er det redusert til åtte episoder, men det er fortsatt et svært omfattende arbeid som legges ned både i manus, forberedelser og innspilling. – Det er mye arbeid, men jeg må også si at det er kjempegøy, sier Ida. – Både skriving av manus og innspilling er fantastisk morsomt, det er ikke sjelden vi ler til vi griner imens vi holder på.

Boblejakke og frostrøyk

Omtrent 20 personer er involvert i innspillingen, som gjerne skjer på slutten av vinteren. – Vi gjør unna innspillingen på en intensiv helg der vi jobber omtrent sammenhengende hele døgnet, forteller Ida. – Innspillingen har gjerne skjedd på en låve, og at det skjer på en årstid som kan være kald gir oss av og til noen utfordringer. Til tider har vi for eksempel hatt problem med frostrøyk i studio, ler hun. – Siden handlingen skal foregå om sommeren må jo Fredrik være kledd deretter. Han kan ikke være vinterblek, så han må bruke tid i solarium ukene før innspilling. Så står han gjerne godt innpakket i boblejakke, votter og lue helt fram til kamera går, får tatt filmklippene i T-skjorte så fort som bare mulig, og skynder seg å trekke på klærne igjen.

Forberedelser og innspilling krever mye tid.
Forberedelser og innspilling krever mye tid.

De første årene hadde «Opp av køya» en god del ulike innslag, produsert av forskjellige lokalmenigheter. Etter hvert ble det mer og mer «Stig og Ståle» det hele dreide seg om. Helt fram til for et par år siden var det mediagruppa i lokalmenigheten i Horten som sto for produksjonen av programmet. De to siste årene har imidlertid Brunstad TV tatt over ansvaret. – Vi kom til et punkt der kravene til kvalitet i TV-produksjon vokste så langt forbi oss at det ble hensiktsmessig at de tok over mye av produksjonen, sier Øystein. – Vi fra mediagruppa i Horten skriver fremdeles manus, men den øvrige produksjonen er det nå TV-kanalen som tar seg av. Det var et helt nødvendig grep. For øvrig er det jo mange andre som er med og bidrar for å gjøre det hele mulig. Det er sangforfattere, folk som produserer avbrekksfilmer, teknikere o.s.v. Dette er teamarbeid der det deltar flere både på den tekniske og den kreative siden.

Redigering av "Opp av køya!"
Det er mange som er involvert på ulike områder, her fra bildeproduksjonen under opptakene.

Hverken han eller Ida våger å si noe om hvor lenge programmet vil fortsette. – Da vi begynte å lage dette var vi i begynnelsen av 20-årene, forteller han. – Vi så det som ganske utenkelig at vi 10 år senere skulle sitte som familiefolk og «leke med dukker». Flere ganger hadde vi det ganske morsomt med å vitse om dette. Vi trodde nok heller ikke at vi skulle ha inspirasjon til å produsere det som hittil har blitt mer enn hundre episoder. Men utrolig nok har interessen for programmet bare økt, og vi føler kanskje at inspirasjonen og motivasjonen er sterkere i dag enn den noen gang har vært. Det som er veldig morsomt er at det er stadig nye barn som oppdager vårt univers, og så langt vi kan skjønne utvides publikumsgruppen stadig. Så lenge de er begeistret har vi i hvert fall ingen umiddelbare planer om å slutte, sier han.

En del av gjengen bak programmet.
En del av gjengen bak programmet.

Motiverende å kunne glede barn

Inspirasjon henter de både fra hverdagen og fra menighetslivet. – Vi kommer jo stadig bort i komiske, interessante eller lærerike situasjoner i dagliglivet som gir oss inspirasjon til å lage noe spennende i programmet, sier Ida. – At vi har så mye kontakt med barn gjennom engasjementet i lokalmenigheten gir oss også en veldig stor inspirasjonskilde. Å ha med barn å gjøre er helt utrolig givende og inspirerende! For min del er det gleden ved å arbeide med barn, og muligheten til å skape noe godt og positivt for disse som er selve motivasjonen for å holde på. Når man har skrevet hundre sider manus til en sesong kan det av og til stoppe litt opp, men tanken på at det vi gjør kan glede og begeistre barna setter gjerne i gang inspirasjonen igjen, avslutter Ida.

×